در روزهای گذشته، اظهارات یکی از مدیران پیشین کشور درباره هزینهبر بودن طرحهای انتقال آب، واکنشهای مختلفی را بهدنبال داشت.
او گفته بود انتقال سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب آب، حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه دارد؛ در حالی که ارزش کل محصولات زراعی استان اصفهان تنها ۱۵۰ میلیون دلار است.
از نظر او، چنین طرحهایی توجیه اقتصادی ندارند.اما کارشناسان و مسئولان، این مقایسه را نادرست و غیرقابل اتکا میدانند.
پروژه انتقال آب از دریای عمان، نه با بودجه دولتی، بلکه با سرمایهگذاری صنایع بزرگ انجام شده است. این طرح قرار است آب مورد نیاز صنعت را از منابع غیرمتعارف تأمین کند تا فشار از منابع زیرزمینی و سطحی برداشته شود.
در همین زمینه، حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان، در گفتوگو با «تیمچه»، نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.
او گفت:
«یکی از مشکلات کشور ما این است که برخی افراد، بهجای پاسخگویی درباره عملکرد گذشتهشان، اظهاراتی مطرح میکنند که باعث تشویش در جامعه میشود.»
یزدیان با اشاره به سوابق این فرد در سازمان حفاظت محیطزیست افزود:
«در زمان مسئولیت ایشان، مانع اجرای طرحهایی شدند که میتوانست به محیطزیست کمک کند؛ مانند طرح بهشتآباد که متوقف شد، در حالیکه میتوانست بخشی از ناترازی آبی را جبران کند.»
او تأکید کرد که مقایسه هزینه تأمین آب برای صنعت با ارزش تولیدات کشاورزی، اشتباه است.
«این آب برای صنعت است، نه کشاورزی. هدف این است که صنایع، آب مورد نیازشان را از منابع جدید تأمین کنند و دیگر فشاری بر زایندهرود وارد نشود. ضمن اینکه هزینهها را خود صنایع میپردازند.»
یزدیان همچنین با اشاره به اهمیت محیطزیست گفت:
«احیای طبیعت را نمیتوان صرفاً با عدد و رقم ارزیابی کرد. اگر بهدلیل سوءمدیریت یا برداشت بیرویه، طبیعت در خطر باشد، باید برای حفظ آن هر هزینهای پرداخت شود.»
او نسبت به وضعیت برداشت آب در بالادست زایندهرود هم انتقاد کرد:
«برداشتهای غیرقانونی در بالادست، روزبهروز بیشتر میشود. اگر ارادهای وجود دارد، باید جلوی این تخلفات گرفته شود. حتی اگر دولت برای بازخرید حقآبههای واگذارشده هزینه کند، اصفهان از این تصمیم حمایت میکند.»
یزدیان ادامه داد:
«عدالت آبی در تصمیمات دولتی و در میان برخی دارندگان حقآبه دیده نمیشود. نظریهپردازی بدون مسئولیت و در شرایطی که مناطق پاییندست رنج میبرند، کارساز نیست.»
او در پایان درباره وضعیت اجرای پروژه گفت:
«خط انتقال آب از سیرجان تا اصفهان تکمیل شده و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده وارد مدار شود. بقیه طرحها هم در حال اجراست، اما متأسفانه برخی از آنها بهدلیل مخالفتهایی از سوی سازمان محیطزیست متوقف شدهاند.»