به گزارش خبرنگار اقتصادرَوا، بندر شهید رجایی واقع در شهر بندرعباس، به دلیل موقعیت حساس و استراتژیک خود در تنگه هرمز، مهمترین بندر ایران است و بیش از 55 درصد از صادرات و واردات کشور از این بندر صورت می گیرد و 90 درصد تخلیه های کانتینری از این بندر صورت می گیرد. حال با آگاهی بر اهمیت این بندر بر زنجیره تامین کالا ها در داخل کشور، می توان خسارت 2 میلیارد دلاری وارد شده بر اقتصاد ایران را درک نمود.
همچنین این بندر، مرز ورود بسیاری از کالاهای اساسی کشور از جمله گندم، روغن، شکر و برنج است و اکنون با اختلالی که در عملکرد بندر بوجود آمده، انتظار می رود که عرضه این کالا ها به مشکل خورده و در ایران، شاهد افزایش قیمت اجناس باشیم. هرچند که اطلاعیه وزیر کشور درباره از سرگیری فعالیت روزانه بندر، از جمله بارگیری و ترخیص، نشان می دهد که به مشابه گذشته، قرار است بندر به کار خود ادامه دهد. تاثیر این سانحه بر بازار های مالی ایران- بازار سهام و بازار دلار و طلا- حتی با وجود پیشروی روند مثبت مذاکرات میان مقامات ایران و آمریکا، در روز یکشنبه 7 اردیبهشت 1404 آشکار شد.
شاخص کل بورس در روز یکشنبه، 35 هزار واحد ریزشی شد و معادل 1 درصد ارزش خود را از دست داد. 60 درصد نماد های معاملاتی، نزولی بسته شدند و بیش از 2 هزار میلیارد تومان، پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
همچنین در پی این سانحه، قیمت دلار 4 هزار تومان افزایش یافت زیرا که با تحت شعاع قرار گرفتن اقتصاد ایران از این سانحه، فعالیت های صادراتی و وارداتی و در پی آن، کاهش تقاضا برای ریال، موجب افزایش قیمت دلار شد و دلار به عدد 83 هزار تومان رسید.
[1]انتظار می رود در آینده، اثر بسیار هزینه بری بر اقتصاد ایران سایه افکن شود. زیرا که بخش دولتی، اگر مسئول رسیدگی به این خسارت 2 میلیارد دلاری باشد، مجبور است که با افزایش نقدینگی و راه های میانبر، این خسارت را جبران کند که همین موجب می شود بار این خسارت تقریبا 2 میلیارد دلاری، بر دوش مردم و اقتصاد ایران بیافتد.
همچنین با دیرکرد های سفارش ها و عدم تامین کالاهای اولیه به دلیل مختل بودن فعالیت بندر، ممکن است که فعالیت بنگاه های اقتصادی در ایران مختل شوند.