راهنمای ثبت شکایت خسارت برق توانیر

به گفته شرکت توانیر، بدون نیاز به مراجعه حضوری، می‌توانید خسارت‌های ناشی از قطعی یا نوسانات برق را از اداره برق دریافت کنید.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - شنبه ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
راهنمای ثبت شکایت خسارت برق توانیر

با گذشت دو ماه از تابستان سال ۱۴۰۴ نوسانات شدید ولتاژ و قطع و وصل ناگهانی برق، آسیب‌های جدی و پرهزینه به وسایل برقی آن‌ها وارد می‌کند.

دریافت خسارت از شرکت توانیر

به گفته شرکت توانیر، بدون نیاز به مراجعه حضوری، می‌توانید خسارت‌های ناشی از قطعی یا نوسانات برق را از اداره برق دریافت کنید. طبق اطلاع‌رسانی رسمی وزارت نیرو، مشترکان خانگی و تجاری می‌توانند از طریق سامانه آنلاین bime.tavanir.org.ir نسبت به ثبت درخواست خسارت اقدام کنند.

کافی است مشخصات قبض و مدارک مربوط به آسیب‌دیدگی مالی یا جانی را در سامانه وارد کنید تا پس از بررسی پرونده، در صورت تأیید، مبلغ خسارت به حساب شما واریز شود.

مراحل ثبت شکایت در سامانه توانیر در ادامه ذکر شده است:

۱- به سایت bime.tavanir.org.ir مراجعه کنید و مطابق شکل، گزینه «اعلام خسارت» را انتخاب کنید.

 

راهنمای ثبت شکایت خسارت برق توانیر+ سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری توانیر

۲- در مرحله بعد، شناسه قبض برق را وارد کنید. برای یافتن این شناسه، وارد حساب کاربری خود در سامانه «برق من» شوید.

راهنمای ثبت شکایت خسارت برق توانیر+ سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری توانیر

۳- در ادامه مشخصات فردی شامل نام، کد ملی، شماره تماس، آدرس و کد پستی را وارد کنید.

۴- در بخش بعد باید فایل‌های زیر را آپلود کنید:

-تصویر آخرین قبض برق یا پیامک قبض

-تصویر کارت ملی

-سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل حادثه

نکته: حجم فایل‌ها باید کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت و در فرمت JPG، PNG یا PDF باشد.

۵- در مرحله بعد باید شرح حادثه نظیر زمان وقوع، نوع خسارت، شرح اتفاق و مبلغ تقریبی خسارت را بنویسید.

۶- در بخش پایانی، باید مدارک تکمیلی (در صورت وجود) نظیر فاکتور تعمیر، گزارش آتش‌نشانی، گزارش نیروی انتظامی (در صورت فوت یا نقص عضو)، صورت‌حساب بیمارستان و… بارگذاری شود.

۷- پس از ثبت نهایی، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود که برای پیگیری‌های بعدی ضروری است.

نکته: طبق دستورالعمل اجرایی بیمه حوادث مشترکین، جهت رسیدگی به خسارت تجهیزات برقی، ارائه فاکتور معتبر لازم است و ذکر عبارت «حوادث ناشی از برق» در فاکتور، الزامی است.

نکات مهم در ثبت شکایت خسارت برق در سامانه توانیر

-مهلت ثبت: حداکثر تا ۱۵ روز پس از وقوع حادثه فرصت دارید شکایت را ثبت کنید.

-نحوه پیگیری: وضعیت درخواست از طریق سامانه توانیر یا تماس با شماره ۱۲۱ قابل پیگیری است.

-امکان بررسی حضوری: در صورت نیاز، کارشناسان اداره برق یا بیمه برای بررسی به محل اعزام می‌شوند.

-مبلغ پرداختی: بسته به نوع خسارت و ارزیابی کارشناسی، بخشی از هزینه تعمیر پرداخت می‌شود.

نحوه پیگیری خسارت برق از اداره توانیر

برای پیگیری خسارات ناشی از نوسانات یا قطع و وصل برق، باید مجدد به سامانه ثبت و اعلام خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی مراجعه کنید و گزینه پیگیری اعلام خسارت را انتخاب کنید. سپس شناسه قبض و کد پیگیری را وارد کنید تا پرونده خود را مشاهده کنید. نتیجه بررسی از طریق سامانه به اطلاع شما می‌رسد.

راهنمای ثبت شکایت خسارت برق توانیر+ سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری توانیر

بیمه توانیر چیست و چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

در قبوض برق مشترکان خانگی، دو نوع بیمه با کارکردها و پوشش‌های کاملاً متفاوت درج شده است. نخست، بیمه خسارت مشترکین یا بیمه توانیر است که با مبلغ ثابت ماهانه (در سال ۱۴۰۴ معادل ۳۰۰ تومان) به‌صورت خودکار از مشترکان دریافت می‌شود. این بیمه با هدف جبران خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث مرتبط با برق یا گاز، مانند نوسان برق، آتش‌سوزی یا انفجار در واحدهای مسکونی طراحی شده است. در سال ۱۴۰۴، بیمه دانا به‌عنوان بیمه‌گر طرف قرارداد با شرکت توانیر، مسئول رسیدگی به این خسارات بوده است. بیمه دوم مربوط به بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان است که سالانه ۹۰ هزار تومان به‌صورت قسطی از طریق قبوض برق از مشترکان کسر می‌شود. این بیمه خسارات واردشده به ساختمان در اثر بلایای طبیعی را جبران می‌کند.

معرفی پوشش‌های بیمه توانیر

بیمه خسارت مشترکین برق (بیمه توانیر)، خسارات زیر را جبران می‌کنند:

-آتش سوزی

-فوت

-نقص عضو

-خسارات پزشکی

-آسیب و خرابی وسایل برقی (۹۰ درصد شکایات ثبت شده مربوط به سوختن لوازم برقی است.)

در صورتی که علت سوختن وسایل برقی، نقص در شبکه توزیع برق، خارج از ساختمان مشترک یا نوسانات شدید ولتاژ باشد، بیمه یا شرکت توزیع برق موظف به پرداخت خسارت است. وسایلی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، اتو و سایر لوازم خانگی مشمول این پرداخت می‌شوند.

نکات ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی وسایل برقی هنگام قطعی و نوسان برق

در نوسانات و قطعی‌های برق، وسایل برقی در معرض خطراتی مانند سوختن برد الکترونیکی، آسیب به کامپیوترها، آتش‌سوزی و کاهش عمر دستگاه قرار می‌گیرند.

برای کاهش این آسیب‌ها، رعایت نکات ایمنی زیر توصیه می‌شود:

-استفاده از محافظ برق و استابلایزر: مناسب برای وسایل حساس مثل یخچال و کامپیوتر

-نصب UPS: تأمین موقت برق در زمان قطعی برای خاموش‌کردن ایمن دستگاه‌ها

-نصب فیوز حفاظتی: جلوگیری از عبور جریان یا ولتاژ خطرناک

-جدا کردن وسایل از برق در زمان قطعی: پیشگیری از شوک الکتریکی هنگام وصل مجدد

-بررسی منظم سیم‌کشی داخلی: چون خسارات ناشی از سیم‌کشی معیوب تحت پوشش بیمه نیستند.

بررسی منظم سیم‌کشی داخلی ضروری است، چون خسارت ناشی از آن تحت پوشش بیمه نیست. یادتان باشد، پیشگیری هوشمندانه‌تر از جبران خسارت است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − چهار =