به گزارش اصفهان زیبا [1]؛ ظرفیتهای اصفهان درزمینه تولید شیر، لبنیات، تخممرغ، گوشت سفید، محصولات گلخانهای، محصولات آرایشی و بهداشتی، پزشکی و گردشگری فرصت مناسبی برای صادرات این محصولات با برند حلال است. باوجود اهمیت تجارت محصولات حلال [2]، سهم صادرات ایران از این محصولات به زیر یکدرصد میرسد. برند «حلال» نوعی استاندارد اسلامی است كه وجود آن روی محصولات غذایی، به معنای آن است كه مصرف آن ازنظر موازین شرعی برای مسلمانان مشكلی ندارد.
این برند برگرفته از «غذای حلال» در دین اسلام است. در میان مسلمانان نخستین بار، سالها پیش، مالزی استفاده از آن را درباره محصولات غذایی باب كرد؛ اما حالا، بسیاری از كشورهای اسلامی نیز آن را مورداستفاده قرار میدهند؛ بهگونهای كه به یک علامت جهانی در دنیا تبدیل شده و حتی مورداستقبال شهروندان كشورهای غیراسلامی نیز قرار گرفته است.
برند حلال علاوه بر محصولات مختلف غذایی و آشامیدنی، مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی را نیز در برمیگیرد؛ اما بیشترین كاربرد آن برای موادغذایی است و نشان میدهد كه در تهیه مواد اولیه محصول از حیوانات حرامگوشت یا مواد و محصولاتی كه از نظر اسلام، غیرشرعی بهشمار میرود، استفاده نشده است. مردم با دیدن برند حلال، بهویژه در كشورهای غیرمسلمان، خیالشان راحت میشود كه غذا حلال است و با فراغ بال میتوانند آن را مصرف كنند. نشست صنعت حلال که در نمایشگاه بینالمللی اصفهان برگزار شد، فرصتی را فراهم کرد تا متولیان و فعالان این صنعت از اهمیت صادرات محصولات حلال بگویند.
برند حلال هنوز ناشناخته است
احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان
برند حلال هنوز در صنعت ما ناشناخته است و در نمایشگاه مالزی متوجه شدیم ایران هنوز جایگاه خود را در صنعت حلال پیدا نکرده است. برند حلال میتواند ارزشافزوده برای استان ایجاد کند. استان اصفهان با سابقهای درخشان درزمینه صنایع مختلف و زیرساختهای مناسب، همواره یکی از مقاصد اصلی برای برگزاری رویدادهای اقتصادی و صنعتی بوده است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی، دسترسی به نیروی کار متخصص و ظرفیتهای فراوان صنعتی، میزبان شایستهای برای این دو نمایشگاه تخصصی محسوب میشود. این رویدادها میتوانند بستری برای ایجاد روابط تجاری جدید و توسعه شبکههای ارتباطی میان تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان فراهم کنند. امسال نزدیک ۴۵ هیئت تجاری را به اصفهان آوردیم و هیئتها رابه کشورهای خارجی ارسال میکنیم.
تحقیقهای بازار؛ راهکاری برای رونق تجارت حلال
علی چگنی، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه
امیدواریم همافزایی بین کشورهای دوست از طریق تجارت محصولات حلال شکل بگیرد. دولتها و بخش خصوصی به اهمیت سرمایهگذاری برای رونق تجارت حلال پی بردهاند. با رسیدن ارزش بازار محصولات حلال به رقم هشتتریلیون دلار و پیشبینی رسیدن این رقم به مرز دوازدهتریلیون دلار این بازار جذاب پیش روی ما قرار دارد؛ نهتنها کشورهای مسلمان بلکه سایر قدرتهای غیرمسلمان نیز خواستار استفاده از محصولات حلال هستند. تخمین زده میشود که کل درآمد بازار محصولات حلال به نرخ رشد دهونیمدرصد سالیانه برسد.
پیشبینی میشود غذای حلال در آینده 20درصد کل تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد. منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگترین پهنه فروش محصولات حلال هستند. باتوجه به نیاز جهانی به مصرف محصولات قابلاطمینان و گرایش مسلمانان و غیرمسلمانان به محصولات حلال این کالاها و محصولات در معادلههای تجارت جهانی نقش مهمی ایفا میکنند. کشورهای اروپایی و غیرمسلمان دادوستد محصولات حلال را در برنامه کاری خودشان قرار میدهند.براساس اعلام صاحبنظران اقتصادی در قاره اروپا ارزش معاملههای تجاری محصولات حلال به 67 میلیون دلار میرسد؛ قاره آسیا نیز بهعنوان بزرگترین دایره جمعیتی مسلمان و غیرمسلمان 63 درصد بازار را به خود اختصاص میدهد.
برند حلال صرفا مختص کالاهای مصرفی نیست؛ بلکه بخشهای مختلفی ازجمله تفریح، گردشگری و پزشکی و پوشاک را پوشش میدهد. گستره معاملههای صنعت غذای حلال در بازار داخلی چشمانداز مهمی پیش پای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان قرار میدهد. ایجاد سازوکار تحقیقهای بازار، شرکت در نمایشگاهها، تقویت برندسازی، تبلیغات و ارتقای صنایع تبدیلی مؤلفههای اثرگذار در بازار رقابتی هستند و با این راهکارها میتوان تجارت حلال را رونق بخشید. باوجود تولید طیف وسیع محصولات حلال سهم ایران در تجارت حلال کمتر از یکدهمدرصد است.
سهم زیر یکدرصدی صادرات محصولات حلال
ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران
وقتی از صنعت حلال حرف میزنیم، منظور رعایت استاندارد [3]های حلال است که منشأ فقهی دارد. مؤسسهای برای تدوین استانداردهای حلال ایجاد شده است تا همه دیدگاههای فقهی را تجمیع کند. هرکجا بحث حلال مطرح میشود، صحبت از استانداردهاست. در مؤسسه استانداردسازی اسمیک نزدیک به 50 کشور مسلمان عضویت دارند؛ همچنین 16 کارگروه فنی زیرمجموعه این مؤسسه هستند. مؤسسه اسمیت در سال 94 تأسیس شده و قانون تقویت نظام استاندارد در سال ۹۶ تصویب شده و در این قانون سازمان ملی استاندارد تنها مرجع صدور برند حلال است. فقیه مجتهد در امر حلال توسط سازمان استاندارد معرفی میشود و پس از تأیید شورای نگهبان بر تدوین استانداردها نظارت میکند. محصولات غذایی و غیرغذایی (منسوجات، چرم و سایر کالاها) و خدمات حلال (گردشگری، خدمات درمانی، حملونقل، بیمه سینما و رسانه) را میتوان با برند حلال صادر کرد؛ ولی سهم صادرات ما براساس اتاق ایران زیر یک درصد است.
ظرفیتهای نهفته اصفهان در صنعت حلال
یوسف قاضیعسگری، دبیر کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان و صادرکننده محصولات حلال
ظرفیتهای صنعتی اصفهان در حوزه محصولات حلال فراوان است. حدود 900 واحدتولیدی در اصفهان داریم و صادرکنندگان موفقی در صنعت غذا فعالیت دارند؛ شرکتهای تولیدی نیز از صادرات محصولات حلال استقبال میکنند. اصفهان درخصوص صنایع لبنی و پروتئینی جایگاه مناسبی در بین استانها دارد. حدود هفتهزار و ششصد تن عسل در اصفهان تولید میشود. اصفهان درزمینه تولید گوشت سفید رتبه دوم و درزمینه تولید تخممرغ رتبه دوم را به خود اختصاص داده است؛ ازهمینرو، ظرفیت مناسبی برای صادرات این محصولات با برند حلال وجود دارد.
اصفهان رتبه اول را در تولید شیر دارد؛ همچنین اصفهان در صنعت گلخانهای جایگاه ویژهای دارد و قطب تولید فلفل دلمهای است؛ در کشت گوجه، خیار و محصولات صیفی هم جایگاه خوبی دارد؛ تولید بیسکویت نیز در اصفهان مناسب است؛ اصفهان همچنین در فراوری محصولات جایگاه خوبی دارد. محصولات مراقبت از مو و پوست و شرکتهای دارویی و پزشکی نیز جزو ظرفیتهای نهفته این صنعت هستند. مکملهای غذایی ومواداولیه صنعتی را نیز میتوان با برند حلال صادر کرد و در این زمینه موفق عمل کردهایم.
64 برند حلال داریم
احمد شریعتی، عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان
از ۱۵ مجوز برند حلال در اصفهان به ۶۴ برند رسیدهایم. اصفهان ظرفیت فراوانی در حوزه تولید محصولات با برند حلال دارد. ۱۶ تا ۱۸ کشور خواهرخوانده داریم و این ظرفیت خوبی است تا بهواسطه برقراری روابط دیپلماسی مناسب در صنعت حلال موفق عمل کنیم. میتوانیم صنایعدستی اصفهان را که ظرفیت مناسب این شهر است، با برند حلال صادر کنیم؛ کمشچه نیز در تولید نان باکیفیت ظرفیت خوبی دارد که فرصت مناسبی برای تولید با برند حلال به شمار میرود. این استان ظرفیتهای بسیاری در حوزه تولید محصولات حلال دارد که میتوان با توجه به آنها در صادرات محصولات حلال موفق عمل کرد.
جذابیتهای گردشگری حلال
علیرضا حبیبی، معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی اصفهان
این رویدادها فرصت خوبی برای اجرای راهبردهای عملی بهمنظور افزایش سهم ایران از گردشگری حلال است. ایران به دلیل جاذبههای طبیعی، زیرساختهای مذهبی و رسوم و آیین فرهنگ اسلامی فرصت خوبی برای جذب گردشگران حلال دارد. شاهچراغ شیراز، مشهد، بناهای تاریخی و مذهبی، مساجد و تکایا و معماری خانههای قدیمی، ظرفیتهای جذابی برای جذب گردشگری حلال هستند. وجود زیرساختهای مناسب برای خدمات حلال، هتلهای حلال و غذاهای حلال ایران را به مقصدی مناسب برای گردشگری حلال تبدیل میکند. ما در حوزه آموزش نیروی انسانی بهمنظور رعایت استانداردهای بینالمللی صنعت حلال عقب هستیم و به سرمایهگذاری جدید نیاز داریم که براساس استانداردهای گردشگری حلال باشد.
برخورداری از زیرساختهای مناسب در صنعت حلال
احسان اووت، دبیرکل مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی (اسمیک)
نشست حلال اصفهان محلی برای به اشتراک گذاشتن تجربهها و دانش شرکتکنندگان در راستای رسیدن به مبحثی هدفمند و سیاستی شفاف در صنعت حلال است. ایران با برخورداری از زیرساختهای لازم، نقش بسیار حیاتی در صنعت حلال دارد و ما به دنبال این هستیم که نقش و جایگاه این کشور را در منطقه افزایش دهیم.