این رانندگان از خروج 90درصدی راننده‌ها به‌دلیل افزایش هزینه‌ها کاهش تعداد مسافران و فعالیت تاکسی‌های آنلاین می‌گویند

مسافرکشان بین‌شهری در بن‌بست رکود

مسافرکشی، دیگر برای مسافرکشان بین‌شهری اصفهان به‌صرفه نیست. هزینه تعمیر قطعات و استهلاک خودرو افزایش‌یافته است و در شرایطی که تعداد مسافران چنگی به دل نمی‌زند دخل‌وخرج مسافرکشان بین‌شهری باهم تناسب ندارد.

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسافرکشان بین‌شهری در بن‌بست رکود

به گزارش اصفهان زیبا؛ مسافرکشی، دیگر برای مسافرکشان بین‌شهری اصفهان به‌صرفه نیست. هزینه تعمیر قطعات و استهلاک خودرو افزایش‌یافته است و در شرایطی که تعداد مسافران چنگی به دل نمی‌زند دخل‌وخرج مسافرکشان بین‌شهری باهم تناسب ندارد.

آن‌ها می‌گویند استقبال مسافرها از اسنپ و تپسی برای جابه‌جایی بین‌شهری بیشتر شده و حالا کاسبی‌شان حسابی کساد است. دم دست‌ترین راه اشتغال به کار برای هر قشر جامعه اعم از پیر و جوان مسافرکشی است و این شغل یک‌تنه اشتغال هزاران نفر را در این بخش فراهم می‌کند؛ اما حالا با توجه به افزایش هزینه‌ها و کمبود تعداد مسافران، مسافرکشان بین‌شهری اصفهان از خروج 90 درصدی راننده‌های بین‌شهری از این حرفه خبر می‌دهند و با صراحت اعلام می‌کنند که فعالیت در تاکسی‌های بین‌شهری دیگر به‌صرفه نیست.

یکی از رانندگان تاکسی بین‌شهری اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: هزینه‌های ما افزایش پیدا کرده است اما در مقابل کرایه‌ها پایین است. به خاطر همین مسافرت بین‌شهری دیگر برایمان به‌صرفه نیست و با اطمینان می‌توانم اعلام کنم که 90 درصد رانندگان از صنف ما خارج شده‌اند و دیگر حاضر نیستند بین‌شهری مسافر جابه‌جا کنند.

او اذعان می‌کند: هزینه لاستیک، روغن و لوازم موتور افزایش پیدا کرده است، راننده‌ها پیش‌تر با 10 میلیون تومان موتورشان را تعمیر می‌کرد؛ ولی الان هزینه تعمیر موتور به 60 میلیون تومان رسیده است. مسلم است که دیگر کار کردن در این حرفه برایمان به‌صرفه نیست.

این راننده تاکسی بین‌شهری خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از دلایلی که مسافرت با تاکسی بین‌شهری برایمان به‌صرفه نیست، به فعالیت اسنپ و تپسی ارتباط پیدا می‌کند. در کمال تأسف این اپلیکیشن‌های آنلاین مانع از این می‌شوند که تعداد مسافران ما افزایش پیدا کنند.

دخل‌وخرجمان متناسب نیست

مسافرکشان بین‌شهری از مشکلات دیگری مانند سررسید اقساط ماهانه خرید خودرو، اجاره خانه، مخارج و هزینه‌های تحصیلی فرزندان به‌ویژه در دانشگاه‌های آزاد و مراکز غیردولتی، بیکاری فرزندان از پایان تحصیل و سرگردانی و دغدغه‌های خاطرشان برای پیدا کردن کار و… سخن می‌گوید و از سختی معیشت گلایه‌مند هستند. آن‌ها می‌گویند با وجود افزایش مخارج زندگی باید در حرفه‌ای فعالیت کنند که درآمدشان کفاف این هزینه‌ها را بدهد.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی بین‌شهری اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: واقعیت این است که کسب‌وکار ما با ورود تاکسی‌های اینترنتی کساد شده است ازنظر ما این روند نوعی ظلم به رانندگان تاکسی است؛ چراکه زحمت و هزینه‌ها و استهلاکی که رانندگان تاکسی در جابه‌جایی مسافران دارند این خودروها ندارند؛ اما آنلاین‌ها بهره‌مندی بیشتری از مسافر و درآمد آن دارند. این راننده تاکسی بیان می‌کند: وقتی هزینه و استهلاک افزایش پیدا کند، این شغل دیگر به‌صرفه نیست. بنده مدتی است که تصمیم گرفته‌ام با یکی از همکاران کاروکاسبی دیگری راه‌اندازی کنم؛ چون هر بار باید هزینه تعمیر قطعات ماشین پرداخت کنم؛ ولی مسافر نیست تا بتوانم درآمد داشته باشم. هزینه‌های زندگی بالاست، هزینه دانشگاه فرزندان و کمک کردن به آن‌ها برای ازدواج و تشکیل خانواده بالاست و بنده نمی‌توانم دیگر به این فعالیت به‌عنوان یک شغل درآمدزا نگاه کنم.

هزینه تعمیرات بالاست

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نه ملزم به اخذ کارت هوشمند، سلامت و عدم اعتیاد هستند و نه با سختگیری‌های مأموران پلیس‌راه مواجهند. تاکسی‌های سنتی باید این موارد را دریافت و قانونمندتر عمل کنند؛ ولی مسافران این روزها آنلاین‌ها را ترجیح می‌دهند.یکی دیگر از رانندگان تاکسی بین‌شهری اصفهان نیز روی تمایل خروج رانندگان از این شغل تأکید می‌کند و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: پیش‌تر کاسبی مسافرکشان بین‌شهری مناسب بود؛ ولی الان باید هزینه سوخت و تعمیرات را از درآمدمان کسر کنیم. ازآنجایی‌که این هزینه‌ها بالاست، دیگر مسافرکشی صرفه چندانی ندارد؛ ضمن اینکه اسنپ رقابت زیادی با ما دارد و الان هر مسافری از خانه تاکسی اسنپ می‌گیرد و بین‌شهری سفر می‌کند، درواقع مسافرت بین‌شهری با تاکسی‌های آنلاین بین مردم فراگیر شده و تعداد مسافران ما کاهش پیدا کرده است.

استقبال مسافران از آنلاین‌ها

مدت‌هاست که اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی، باعث شده تا صاحبان برخی از کسب‌وکارهای سنتی مانند تاکسی‌رانی دلیل کسادی کارشان به فعالیت این شرکت‌ها، اعتراض کنند. این در حالی است که این برنامه‌های مدرن مورد استقبال مردم نیز قرارگرفته و روزبه‌روز مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند.مسافران با توجه به آسان‌تر و ارزان‌تر بودن این اپلیکیشن‌ها دیگر به بازار کسب‌وکار تاکسی‌های سنتی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و بازار کسب‌وکار تاکسی‌رانی‌ها رو به کساد است. حالا مسافرکشان بین‌شهری نیز چندان دل‌خوشی از نرم‌افزارهای اسنپ و تپسی ندارند؛ زیرا این نرم‌افزارها از تعداد مشتریان آن‌ها کاسته است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی بین‌شهری اصفهان نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مبلغ کرایه‌ها پایین است و مسافرکشی بین‌شهری برایمان به‌صرف نیست؛ ضمن اینکه مسافران ترجیحشان این است که چون اسنپ و تپسی هزینه کمتری دارند، با این خودروها مسافرت کنند؛ در این شرایط کاروکاسبی ما کساد شده است.او می‌افزاید: هزینه تعمیر قطعات افزایش پیدا کرده است در شرایطی که مسافر کمتر هست و درآمدمان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، این شغل دیگر برای ما به‌صرفه نیست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × سه =